Tips voor een goed logo ontwerp

Wanneer is een logo een goed log en wanneer is een huisstijl een goede huisstijl? In het onderstaande artikel vind je tips voor het (laten) maken van visitekaartjes en briefhoofden.

Wanneer is een logo een goed logo

Wanneer je een herkenbare huisstijl wilt, zorg je voor een goed logo. Slechts een leuk plaatje zorgt niet meteen voor een goed logo.

Functionaliteit – Het gaat er bij het ontwerpen van een logo niet om wat jij mooi vindt, maar om wat er bij je doelgroep past. Je logo moet je boodschap uitdragen. Herkenning, bijdragen aan naamsbekendheid en identiteit zijn de kernwoorden waar het bij een logo om draait. Hiermee onderscheid je je van anderen.

Originaliteit – Zorg voor een creatief logo die je niet letterlijk overtrekt van een plaatje of ontwerp. Wees origineel. Gebruik bijvoorbeeld niet een wereldbol als logo voor een internationaal bedrijf. Dan pas wordt een logo onderscheidend.

Met alleen een logo heb je nog geen huisstijl. In een huisstijl komen herkenbare elementen terug. Deze elementen zijn afgeleid vanuit het logo (blokjes, streepjes, kleuren, etc.) Ook deze terugkerende elementen zorgen voor de herkenbaarheid.

Heeft u een nieuw logo nodig?

Het belang van typografie

Elk lettertype is anders. De keuze voor een bepaald lettertype zorgt voor een groot deel van de uitstraling van je logo en huisstijl. Een serieus bedrijf kan geen lollig lettertype kiezen en een creatief bedrijf komt niet weg met een standaard lettertype. Let op dat de verhoudingen en het kleurgebruik passen bij hetgeen je wilt uitstralen. Een logo voor een speelgoedwinkel moet bijvoorbeeld vrolijk en kleurrijk zijn, terwijl eenzelfde logo niet bij een financieel adviseur zal passen. Al deze kenmerken horen bij typografie. Een goede vormgever kan helpen bij het maken van de juiste keuze.

Omschrijvingen logo

Typografie – Door het gebruik van twee verschillende fonts is er een samenhang. Verder zijn de fonts erg standaard en komt dit logo niet creatief over.

Kleurgebruik – Ook de kleuren zijn standaard Word kleuren. Het blauw in het bijzonder is weinig creatief.

Idee – De ontwerper was op de juiste weg, maar is bij het eerste idee blijven hangen. Blijf door brainstormen.

Uitstraling – Waarschijnlijk denk je eerder aan een aannemersbedrijf dan aan software. Het geheel ziet er amateuristisch uit.

Techniek – Het gebrek aan techniek kan tot voor de hand liggende ontwerpen zorgen.

Positionering – Het logo moet altijd vrij staan. In dit geval is Brickx klemgezet tussen bakstenen.

 

Typografie – Het lettertype is op maat ontworpen. Dit komt creatief over en is onderscheidend.

Kleurgebruik – Het kleurgebruik is helder en fris en roept associaties als innovatief en anders dan anders op

Idee – Bouwen en constructie is verder doordacht dan bij het eerste logo. Brickx is een modulaire opbouw van elementen.

Uitstraling – Het logo oogt professioneel en oogt modern, jong en eigentijds. Het roept de associatie met internet en software op.

Techniek – Technisch mooi uitgevoerd. Een goed softwarepakket als Adobe Illustrator kan hierbij helpen.

Dit logo is een mooi voorbeeld van woordmerk. Het beeld is een woord en andersom. Hierbij hebben mensen een associatie met zowel het woord als het beeld.